15 %

اقتصاد انرژی با رویکردی بر اقتصاد صنعتی (سازمان صنعتی)

نسخه های موجود ( برای انتخاب کلیک کنید ) :

85,000 تومان

افزودن به علاقه مندی ها
افزودن به علاقه مندی ها

توضیحات

هدف این کتاب معرفی مفاهیم اصلی، ابزارها و پرسش‌های جاری در زمینه اقتصاد انرژی است؛ از این رو، بحث در مورد سیاست مشترک انرژی برای ایجاد «اتحادیه انرژی» با تنش‌ها در بازارهای انرژی و نیاز به حفاظت از محیط زیست آغاز شده است، اما معادله‌ای که باید حل شود، پیچیده است؛ چراکه تأمین انرژی بدون اختلال در عرضه با قیمتی مقرون به صرفه، عنصر قوی رقابتی را تشکیل می‌دهد، در حالی که می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را نیز کاهش دهد. این سه واژه کلیدی، نشان‌دهنده سه‌گانه سیاست انرژی است: امنیت تأمین ذخیره، رقابت و تغییر وضعیت اقلیمی. تعادل این سه هدف بسیار دشوار به نظر می‌رسد، زیرا در تناقض با یکدیگر هستند. به عنوان مثال، حفاظت از محیط‌زیست می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های تولید انرژی شود که منجر به از بین رفتن رقابت بنگاه‌ها و افزایش عدم امنیت برای مصرف‌کنندگان خانگی خواهد شد.

وابستگی به منابع انرژی وارداتی در کشورهای واردکننده در حال افزایش است. بخش‌های انرژی وارد دوره آشفتگی و امنیت عرضه شده‌اند. گستره خطرات و ابهامات در وضعیت انرژی و تحولات آن، این الزام را ایجاد می‌کند تا به یک استراتژی بلندمدت مشترک اندیشید.

کتاب حاضر در پنج فصل زیر تألیف و تدوین شده است:

–  فصل اول مبانی اقتصادی و فنی انرژی است که به ارائه تعاریف روشن و مشترک با بینش تاریخی که برای درک وضعیت فعلی ضروری است، می‌پردازد.

– فصل دوم به مداخلات دولتی که با وجود اصلاحات و رویکرد به رقابت، هنوز هم در جهان انرژی قابل توجه است، می‌پردازد. امروزه، نقش دولت عمدتاً بر دو بعد اساسی معطوف است: مدیریت سبد انرژی کشور و امنیت تأمین.

– فصل سوم به دگرگونی صنایع گاز و برق اختصاص یافته است که باعث شده سازمان‌های مرتبط با آن‌ها – از انحصارهای عمودی یکپارچه گرفته تا شرکت‌هایی که فعالیت‌های رقابتی و تنظیم‌شده‌ای را مدیریت می‌کنند- اساساً دچار اختلال شوند. هدف از این تغییرات سازمانی محافظت از منافع مصرف‌کنندگان خصوصی و صنعتی به ویژه دستیابی به تأمین امنیت انرژی با هزینه کمتری است.

– فصل چهارم به پیوند جدایی‌ناپذیر بین انرژی و آب‌وهوا متمرکز شده است؛ بخش انرژی یکی از اصلی‌ترین عوامل در گرم شدن کره زمین است و یک روند طولانی و پیچیده از مذاکرات بین‌المللی در تلاش است تا راه‌حل‌هایی را ارائه دهد. ابتکارات جهانی یا ملی در تلاش هستند تا از منظر فنی و اقتصادی پاسخ‌های عملی را توسعه دهند.

– فصل پنجم به تجزیه و تحلیل چالش‌های مرتبط با نوآوری که همیشه نقش اصلی را در صنایع انرژی داشته است، می‌پردازد. امروزه، چالش‌های زیست‌محیطی و انرژی در حال افزایش است و خواستار پاسخ‌هایی است که در آن نوآوری نقش اساسی دارد. همچنین چالش‌های عظیم مرتبط با فقر و کمبود سوخت و کاهش آن‌ها که یکی از اولویت‌های اصلی در سطح جهانی است در این فصل مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “اقتصاد انرژی با رویکردی بر اقتصاد صنعتی (سازمان صنعتی)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.